خط e1 چیست ؟ هزینه و قیمت خط e1 چقدر هست ؟ شماره های 4 رقمی و 5 رقمی مخابرات یا خط ایوان چه تفاوتی با خطوط معمولی دارند. تعرفه خط 5 رقمی چقدر هست. برای دریافت پاسخ این سوالات این مطلب را از دست ندهید. معرفی خط e1 و آشنایی با امکانات خطوط 4 رقمی و 5 رقمی e1 و توضیحات فنی لینک های دیجیتال در این در اختیار شما قرار گرفته است.

این خطوط از لحاظ برندینگ و سهولت تماس مشتریان برای سازمان ها و شرکت های بزرگ بسیار موثر و حائز اهمیت می باشد. از این رو در این مطلب توضیحاتی در مورد این خطوط در چهار بخش تفاوت خطوط پنج شماره ای با خطوط شهری معمولی، نحوه ارتباط خطوط e1، نحوه تخصیص شماره و تعرفه ها تقدیم می گردد.
خطوط پنج رقمی چه تفاوتی با خط های معمولی دارند:
خط های تلفن شهری 8 رقمی خط های آنالوگ بوده و تنها قابلیت برقراری یک تماس را دارند و در صورتی که در حال استفاده باشند و تماس مجددی با این خط ها گرفته شود بوق اشغال را می شنویم. البته امکان روتاری امکان انتقال یک تماس را از خط اشغال به خط دیگر می دهد ولی در هر صورت خط اصلی اشغال بوده و برای تماس دیگری نمیشود از آن استفاده نمود. ولی خطوط دیجیتال یا e1 امکان برقراری 30 تماس همزمان را دارا می باشند. یعنی برای نمونه اگر ما با شماره تماس 20200 در حال گفتگو هستیم همزمان می توانیم برای 29 تماس دیگر از این خط استفاده نماییم بدون آنکه این خط اشغال شود.
نحوه ارتباط خطوط e1 چهار شماره ای و پنج شماره ای:
برای استفاده از خطوط e1 بر خلاف خطوط آنالوگ 8رقمی تنها به یک تلفن یا یک سانترال معمولی نیاز نیست. برای استفاده از این خطوط باید از مودم e1 که هم در سمت مشترک و هم در مرکز مخابراتی قرار میگیرد استفاده نمود. مودم سمت مشتریک با استفاده از کابل بالون به کارت e1 مستقر روی مرکزتلفن سانترال یا voip مرتبط شده و خط e1 را به سانترال شما متصل می نماید.
چگونگی شماره های خطوط دیجیتال:
شما می توانید خط 4 رقمی یک یا دو طرفه و پنج رقمی یک یا دو طرفه را متناسب با نیاز خود تهیه نمایید که هر کدام را به صورت جداگانه توضیح می دهیم
خط چهار رقمی یک طرفه:
همان طور که از نام خط مشخص است این خط تنها برای شماره گیری مشتریان بوده و از داخل سازمان برای تماس با بیرون از آن استفاده ای نمی شود. شماره ای که مشتریان برای ارتباط با مجموعه میگیرند چهار رقم می باشد.
خط 4 رقمی دو طرفه:
این خط تنها برای شماره گیری مشتریان و برای تماس بیرونی سازمان می باشد که نحوه قرار قرار گرفتن ارقام به شکل زیر می باشد شماره ای که مشتریان برای ارتباط با مجموعه (منشی تلفنی یا اپراتور اصلی) میگیرند 5 رقمی می باشد شماره ای که مشتریان برای تماس با داخلی ها میگیرند 8رقمی می باشد به این نحو که چهار شماره اول شماره خط 4رقمی و چهار شماره بعدی شماره داخلی مورد نظر می باشد شماره ای که پرسنل سازمان با آن با بیرون تماس میگیرند 8رقمی می باشد.
خط پنج رقمی یک طرفه:
همان طور که از نام خط مشخص است این خط تنها برای شماره گیری مشتریان بوده و از داخل سازمان برای تماس با بیرون از آن استفاده ای نمی شود. شماره ای که مشتریان برای ارتباط با مجموعه میگیرند پنج رقم می باشد.
خط 5رقمی دو طرفه:
این خط تنها برای شماره گیری مشتریان و برای تماس بیرونی سازمان می باشد که نحوه قرار قرار گرفتن ارقام به شکل زیر می باشد شماره ای که مشتریان برای ارتباط با مجموعه (منشی تلفنی یا اپراتور اصلی) میگیرند پنج رقمی می باشد و یا اینکه شماره ای که مشتریان برای تماس با داخلی ها میگیرند 8رقمی می باشد به این نحو که چهار شماره اول شماره خط 4رقمی و چهار شماره بعدی شماره داخلی مورد نظر می باشد و در این روش امکان داشتن توامان شماره منشی تلفنی 5رقمی با شماره گیری مستقیم 8رقمی داخلی ها نمی باشد. شماره ای که پرسنل سازمان با آن با بیرون تماس میگیرند 8رقمی می باشد.
تعرفه خطوط e1:
شما برای داشتن یک لینک e1 سه هزینه باید بپردازید یک هزینه ثبت نام که 525 هزار تومان می باشد، هزینه نامبرینگ سالیانه که از 1890000تومان شروع می شود و هزینه آبونمان ماهیانه 75هزارتومان و البته اگر از خط دوطرفه استفاده نمایید هزینه تماس های بیرونی را مانند خطوط معمولی باید بپردازید. یاد آور می شود این مبالغ با تغییرات تعرفه ها در مخابرات تغییر می نماید و قابل استناد نیست.
نسل جدید خطوط 5 و 4 رقمی:
نسل جدید خطوط 5 رقمی و 4 رقمی خطوط تحت شبکه می باشند. این خطوط تحت شبکه مشابه خطوط E1 ظرفیت 30 تماس هزمان دارند. نام خطوط پر ظرفیت تحت شبکه سیپ ترانک می باشد. پروتکل sip چیست، پروتکل sip یک پروتکل برقراری و نگه داری تماس تلفنی می باشد و از محبوب ترین و پر کاربرد ترین پروتکل های تلفنی تحت شبکه در جهان می باشد.
خطوط تلفنی تحت پروتکل sip به سیپ فون و خطوط تلفنی پر ظرفیت تحت sip به سیپ ترانک (SIP Trunk) مشهور می باشند. خطوط سیپ ترانک ظرفیت 30 تماس همزمان را دارا می باشند و زوی مراکز تلفن تحت شبکه یا تجهیزاتی نظیر روتر ها و گیت وی های شبکه قابل استفاده می باشند.
تفاوت خطوط e1 با سیپ ترانک:
تفاوت خطوط e1 با خط سیپ ترانک در نوع استاندارد ارتباطی بین سوییچ ها و مراکز می باشد. به صورت خلاصه خطوط e1 یا pri خطوط دیجیتال می باشند که در سمت سوییچ مخابراتی و مرکز تلفن مشترک نیاز به کارت تلفنی e1 دارند و البته بستر ارتباطی بین مشترک تا مخابرات هم اگر روی زوج سیم مسی باشد با استفاده از مودم و بر اساس پروتکل G.SHDSL می باشد و باید از مودم G.SHDSL برای این منظور استفاده کرد.
خط سیپ ترانک یک خط تحت شبکه می باشد به همین جهت سوییچ مخابراتی و مرکز تلفن سمت مشترک باید تحت شبکه باشد و از پروتکل SIP پشتیبانی نماید. اگر خطوط سیپ ترانک روی سیم مسی و با استفاده از مودم نتقال داده شود مودم ها باید تحت استاندارد G.SHDSL.BIS باشند و باید مودم G.SHDSL.BIS برای این ارتباط استفاده شود. البته این خطوط از طریق فیبر نوری و یا VDSL هم قابل انتقال می باشد.
HEADER
باسلام احترام ِیه خط 4 رقمی 2طرفه میخام لطفا راهنمایی میکنید چیکلر کنم وآیا به راحتی میتونم بخرم یا باید هفت خان رستم بگذرونم
هفت خوانی در کار نیست خطوط چهار و پنج رقمی را مخابرات تنها در اختیار شخصیت حقوقی قرار می دهد شما به مرکز مخابرات منطقه خود مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم و ارائه درخواست در سربرگ شرکت در خواست شما رسیدگی میشه
بر اساس اینکه در منظقه مربوطه چه ظرفیتی وجود دارد خط e1 یا sip trunk به شما داده می شود. بر اساس نوع فعالیت یا عدم ظرفیت برخی درخواست ها موافقت نمی شود و الباقی در مدت حدود یک ماه خط دایر می شود
تست خط E1 :
دوتا مودم دارم، یکی برای سمت مخابرات و دیگری برای سمت شرکت(مودم ها توسط شرکت مشاور کانفیگ شده اند). حالا فقط با استفاده از این دو مودم، چطور میتونم خط e1 ی رو که مخابرات تحویل میده، تست کنم. ممنون میشم فرایند تست رو کامل توضیح بدید این مورد برام خیلی ضروریه.
با تشکر
شما میتونید مودم سمت خودتون را لوپ کنید اگر چراغ سبز شد یعنی ارتباط شما تا سالن MDF مخابرات برقرار هست. بعد باید خط E1 را رو مرکز تلفن بیارید و کانال ها رو چک کنید تا از ارتباط با سوییچ مخابراتی هم اطمینان پیدا کنید.
ممنون از راهنماییتون. اگه حرفتون رو درست متوجه شده باشم فقط با استفاده از مودم ها نمی تونم درست بودن خط e1 مخابرات رو تست کنم.؟ فقط برقراری ارتباط بین دو مودم رو میتونم تست کنم؟
در متن از این واژه استفاده نشده اگر به طور کلی میفرمایید به خطوط پر ظرفیت دورشوال هم گفته می شود. خطوط پر ظرفیت 4 یا پنج رقمی در دو بستر خطوط دیجیتال PRI یا همان E1 و بستر تحت شبکه که تحت پروتکل SIP می باشد، ارائه می شود.
این جورخط هافقط بدردکسای میخوره که پول یامفت درمیارن
ما در حال جابجایی دفتر شرکت هستیم.می خواهیم خط تلفن پنج رقمی 1 طرفه تهیه کنیم.تصمیمی بر استفاده از تماس به بیرون از شرکت هم نداریم.در مبدا که در حال حاضر هستیم خطوط تلفنی داریم که بنام خودمان است و قاعدتا قابل انتقال به منطقه ی دیگری نیست. در حال حاضر که در ادرس قبل هستیم و با توجه به اینکه باید به نشانی دیگری برویم حال باید به کدام مرکز مخابرات برای ثبت نام تلفن 5 رقمی مراجعه کنیم؟
ممنون.
شما به مرکز مخابراتی که میخواهید در محدوده آن خط 5 رقمی را استفاده نمایید جهت درخوایت مراجعه کنید.
برای ایجاد یک مرکز تماس با 4 اپراتور و یکطرفه کدام خط بهتر و به صرفه تر است؟
E1 یا SIP trunk
اولیت فنی به معنی بهتر بدتری از هم ندارند ولی sip trunk روی سرور voip و Ippbx هایی نظیر گرند استریم و خط pri یا همون e1 روی مراکزی مانند پاناسونیک در مقام مقایسه به صرفه تر می باشند.
من برای شرکت نیاز دارم تا با تعداد زیادی مشتری در آن واحد تماس گرفته بشه به نظر شما خطوط دو طرفه بگیرم بهتره یا سری پشت سر هم خط عادی تهیه کنم
من 20 تا 30 خط نیاز دارم
از نظر هزینه کدام به صرفه تر است ؟؟
از نظر فنی کدام بهتر می باشد ؟؟
برای این موضوع راهی جز خط پر ظرفیت ندارید، مخابرات دیگر روتاری نمیکند. البته از نظر هزینه و فنی هم خط پر ظرفیت به صرفه تر می باشد.
آیا امکان جابجایی خطوط سیپ ترانک وجود داره؟
یعنی اگر آدرس شرکت تغییر کنه و نشانی جدید در مرکز مخابرات متفاوتی باشه مشکلی پیش میاد یا خیر؟
در حال حاضر ظاهرا این امکان رو برای سیپ ترانک میدن یعنی اگر مرکز مخابراتی مقصد امکان ارائه سرویس را داشته باشد انجام می شود.
آيا ميتونم براي آزانس يك خط چهاررقمي يكطرفه بگيرم؟
منون ميشم راهنماييم كنيد
روال به این شکل هست که به شخصیت حقوقی میدن ولی به مخابرات محل خود مراجعه کنید امکان داره با جواز کسب یا راهکارهای مشابه شما را راهنمایی نمایند.
در مبحث تعرفه های یا رویه های اداری باید با مخابرات تماس بگیرید. به هر شکل کسی که به عنوان مشتری با خط تماس میگیرد هزینه ای جدای از تعرفه های معمول تماس با خطوط دیگر پرداخت نمی کند. تنها خطوط هوشمند که دارای پیش شماره مشحص می باشند برای تماس گیرنده هزینه دارند.
آیا امکان دریافت اینترنت روی این خطوط از مخابرات هست؟
اگر هست به چه صورت،adsl یا اینترنت معمولی رو یE1 و امکانات و هزینه به چه شکل هست؟متشکرم
بله ولی این مطلب مربوط به خط e1 برای استفاده خطوط مخابراتی هست. لینک e1 یک ارتباط دیتا بین دو نقطه هست که میتونه برای اینترنت هم استفاده بشه برای اطلاعات در مورد هزینه لینک دیتا بهتره به امور مشترکین منظطقه خود مراجعه کنید.
ما در شرکت سانترال داریم از مخابرات قبض برامون میاد به نام هزینه سیم خصوصی و مبلغ نامبرینگ میخواستم بدونم این چیه که ما باید پرداخت کنیم در ضمن خط E1 هم داریم
این مواردی که فرمودید مربوط به خط e1 می باشد هزینه خطوط e1 سه بخش دارد یکی هزینه ثبت نام دیگری آبونمان ماهیانه و دیگری هزینه نگه داری سالیانه یا همان نامبرینگ می باشد. البته این موارد در صورتی هست که خط شما یک طرفه باشد. اگر خط دو طرفه باشد شما باید هزینه تماس های خروجی را مانند دیگر خطوط بپردازید.
يه سوال اينكه آيا ميشه روي بستر فيبر نوري به يك مجموعه خطوط e1 تخصيص داده بشه؟ ممنون ميشم اگه توضيح بديد
بله اگر مرکز مخابراتی این امکان را داشته باشد میتوان روی FTTH خط سیپ ترانک را تحویل بگیرید.
1) خط 5رقمی یکطرفه رو میشه روی IN سوار کرد؟ یعنی مشتریان به جای گرفتن 10- 12 رقم، فقط 5 رقم رو بگیرن.
2) و اینکه با توجه به تماسهای زیاد در IN، آیا حتما به e1 نیاز است؟
سپاس از شما
خیر خططو 909 میتونن روی خطوط تلفن ثابت 8 رقمی یا پر ظرفیت e1 و سیپ ترانک دایورت بشن تا زنگ خور داشته باشند ولی بالعکس خیر.
همانطور که عرض شد الزام به e1 نیست متناسب با تعداد تماس همزمانی که دارید میتونید یکی از این روش ها رو استفاده نمایید.
مخابرات گفتن انتقال سند روی e1 ندارند و قابل فروش نیست
الان شرکت را هم به علت عدم فعالیت جمع کردم و نیازی به این خط ندارم
واقعا قابل فروش نیست ؟
مرجع قانونی نقل و انتقال خط مخابرات هست. باید از امور مشترکین منطقه مخابراتی یا ساختمان شاهد پیگیر باشید.
اگه ما یک خط 5 رقمی مانند 51234 یک طرفه تهیه کنیم و بعد با سیپ ترانک به استریسک وصلش کنیم . اگه مشتریمون یه عددی به این شماره اضافه کرد مثلا 5123433 رو هنگام شماره گیری وارد کرد آیا ما امکان این رو داریم که متوجه بشیم این چه شماره ای رو گرفته بوده؟ مثلا خودمون اون رو به داخلی 33 وصلش کنیم؟ صرفا شماره گرفته شده رو متوجه بشیم.
ممنون
مخابرات تنها تماس با 5 شماره اصلی را به سمت شما مسیر دهی میکند و شما امکان تشخیص شماره های بعدی را ندارید مگر به صورت اتفاقی شماره ها را به صورت کامل ارسال کند که استیبل و همیشگی نیست و ممکن است مرودی رخ دهد.
برای این کار شما باید 5 رقمی دوطرفه یعنی 8 رقمی تهیه کنید که به ازای جایگش 3 شماره انتهایی بتوانید مسیر دهی تماس داشته باشید.
لطفا در مورد راه اندازی خطوط e1 راهنمایی بکنید
و یک مودم مناسب سمت ما رو معرفی بکنید.
با تشکر
باید ببینید سمت مخابرات چه مودمی قرار داده شده و مطابق آن تهیه نمایید. برای خطوط e1 معمولا مودم زیمنس و واتسون استفاده می شود. اگر خط سیپ ترانک باشد از مودم های تاینت بهتر است استفاده نمایید.
یه سوال داشتم. اگر خطوط 4 رقمی دوطرفه رو باید همون 5 رقم شماره بگیریم، چه تفاوتی بین خطوط 4 رقمی دطرفه و 5 رقمی دوطرفه هست؟
اگر از منظر تماس ورودی منظورتان هست، چهار رقمی دو طرفه امکان تماس ورودی 5 و 8 رقمی دارد ولی خط 5 رقمی دو طرفه تنها امکان تماس 8 رقمی ورودی را دارد.
الان بخوایم یکی بخریم چقد در میاد با سخت افزار و آبونماه و ....
خط را باید از مخابرات تهیه کنید که جهت اطلاع از تعرفه در هر شهری ساکن هستید به مخابرات منطقه خود مراجعه نمایید. با توجه به آنکه راهکارهای متفاوتی قابل پیاده سازی هست، هطینه وابسته به نیاز شما می باشد. جهت اطلاع از هزینه های تجهیزات و روش های پیاده سازی با واحد فروش تماس حاصل فرمایید.
وقت بخیر
خطوط 4 رقمی الزاما با 1 و خطوط 5 رقمی با 3 شروع میشن ؟
خیر با همه سر شماره های وجود داره بستگی داره سر شماره خالی باشد یا خیر
برای شرکت یه خط 5 رقمی یک طرفه گرفتم.برای راه اندازی چندتا سوال برام پیش اومده؟
من باید خط e1 رو به گیت وی fxo بزنم و بعد گیت وی رو به مودم hdsl یا اینکه مستقیم خط رو به مودم بزنم و بعد خروجی مودم رو به سرور الستیکس؟
اگر بخوام سرور الستیکس رو روی ماشین مجازی نصب کنم,احتیاجی که به کارت e1 ندارم؟
ممنون و سپاسگزارم
اگر خط را روی زوج سیم مسی گرفته اید در هر صورت باید ابتدا به مودم وصل شود.
اگر خط e1 باشد بعد از مودم باید به گیتوی یا کارت e1 و یا روتر سیسکو با ماژول e1 که به صرفه ترین و استیبل ترین حالت فعلی هست متصل شود و بعد از طریق شبکه به سرور voip تفاوتی بین ماشین مجازی یا سرور لوکال نیست.
اگر خط سیپ ترانک باشد بعد از مودم مستقیم به شبکه و از این طریق سرور voip متصل می شود و در هر کدام از این بخش ها نیاز به تنظیمات تجهیزات می باشد.
نکته اینجاست که وقتی یک لپ تاپ رو مستقیم به مودم hdsl میزنم و همین آی پی ها رو تنظیم میکنم,پینگ sbc رو دارم اما وقتی از رو خود سرور پینگ sbc رو میگیرم خبری از پینگ نیست.
تمام تنظیمات سوهیچ های مجازی و esxi رو چک کردم .همه چیز درسته اما من پینگ ندارم.
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که مشکل از چه چیزی میتونه باشه؟
اینجا مربوط به تنظیمات فنی نیست باید از بخش آموزش یا پشتیبانی ریموت استفاده کنید. برای این موضوع شما باید یک روت روی سرور بنویسید که آدرس آی پی SBC از آی پی گیتوی مخابرات خارج شود با نوشتن روت مذکور در خط فرمان لینوکس یا در فولدر network-scripts پینگ sbc را خواهید داشت. لطفا در صورت نیاز به سوالات بیشتر از سرویس پشتیبانی ریموت استفاده کند.