آشنایی با محصولات voip و تجهیزات سیستم تلفنی تحت شبکه

تجهیزات VOIP در کنار هم چرخه ای از انتقال، پردازش و مدیریت و نگهداری یک تماس را ایجاد می نمایند و در صورت لزوم کار ارتباط با شبکه های غیر هم سنخ را برای بهره مندی از یک ارتباط همه جانبه فراهم می سازند.

محصولات voip متشکل از سه بخش اصلی می باشند که وظایفی جداگانه را در یک سیستم تلفنی مبتنی بر شبکه دارند. مرکزتلفن ها کار مدیریت، کنترل، تعیین مجوز و سطح دسترسی ها را در سیستم voip به عهده دارند. نقاط انتهایی وظیفه برقراری ارتباط کاربر با سیستم تلفنی تحت شبکه را دارند که این نقاط انتهایی در سه شکل تلفن ip و تلفن نرم افزاری و مبدل آنالوگ به دیجیتال می باشند.

در نهایت گیتوی ها هستند که کار ترجمه صدا و پروتکل های ارتباطی را در زمان عبور از شبکه کامپیوتری به شبکه تلفن ثابت و سیار انجام می دهند. برای آشنایی با عملکرد تجهیزات VOIP می توانید مقاله نصب و راه اندازی VOIP را مطالعه نمایید. تجهیزات VOIP را در ادامه مرور می نماییم.

 

1.مرکزتلفن تحت شبکه IP PBX

مرکزتلفن IP راهکاری مناسب برای کسب و کارهای کوچک و متوسط می باشد. با تهیه یک مرکزتلفن بهینه شده برای تعداد مشخصی از خط شهری و داخلی می توان امکاناتی نظیر تماس اینترنتی، تلفن گویا، ضبط مکالمات، صندوق صوتی، صف تماس و ... را به صورت یکجا در اختیار داشت.

انتخاب مرکزتلفن بر اساس تعداد خط شهری در مرتبه اول و سپس فیچر های و امکاناتی که در اختیار ما قرار می دهد صورت می پذیرد. در نظر گرفتن تعداد تماس همزمانی که یک مرکزتلفن قابلیت سرویس دهی بدون نقص آن را دارد از موارد مهم در انتخاب می باشد.

کیمیا ارتباط مرکزتلفن های ZYCOO ،GRANDSTREAM ،CISCO و YEASTAR را در مدل های مختلف خدمت مشتریان گرامی ارایه می دهد. مرکزتلفن GRANDSREAM و CISCO برندی آمریکایی می باشند که از نظر کیفیت در رده بالایی می باشند. مرکزتلفن YEASTAR و ZYCCO مرکزتلفن های چینی می باشند که از نظر قیمت بسیار کم هزینه و مقرون به صرفه می باشند.

2.تلفن شبکه IP PHONE

تلفن IP با ثبات ترین روش و دارای بیشترین امکانات در انتخاب برای ارتباط کاربر با سیستم تلفنی می باشد. روش های دیگری مانند تلفن نرم افزاری و مبدل ها برای ارتباط تلفن آنالوگ با سیستم مکمل تلفن های IP در یک سیستم تلفنی تحت شبکه می باشد.

تلفن های تحت شبکه کلیه قابلیت های گوشی های سانترال را دارا می باشند که از طریق پورت شبکه RJ45 و از طریق سوییچ های شبکه با سانترال IP ارتباط برقرار می کنند. یکی از مزیت های تلفن IP دارا بودن دو پورت شبکه می باشد که امکان ارتباط کامپیوتر و تلفن را با یک کابل شبکه به سوییچ میسر می نمایند.

تلفن iP سری SMALL BUSSINESS برند سیسکو، تلفن های iP گرند استریم، تلفن IP یالینک، اتکام، اسنام را در مدل های مختلف رو میزی، تصویری، بی سیم DECT و بی سیم WIFI را با بهترین قیمت کیمیا ارتباط در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهد.

3.کارت تلفنی ASTERISK CARD

کارت های تلفنی برای ارتباط مرکزتلفن نرم افزاری با خطوط شهری و داخلی مورد استفاده قرار می گیرند و به عبارتی همان گیتوی internal در سیستم voip می باشند. چون محبوب ترین سیستم تلفنی کدباز در جهان استریسک می باشد این کارت های تلفنی به استریسک کارت شهرت یافتند.

استریسک کارت ها عمدتا دارای یک کارت اصلی هستند که خطوط شهری و داخلی و همچنین امکانات جنبی به صورت ماژول به این کارت ها اضافه می شوند. در مورد ساختار کارت استریسک در بخش مربوطه توضیحات مبسوطی ارائه می گردد. مزیت استفاده از کارت های تلفنی یکپارچگی سیستم تلفنی می باشد. در زمان انتخاب استریسک کارت بررسی فیچر ها، کیفیت کارت و dsp های سخت افزاری مانند اکوکنسلر بسیار مهم می باشد. وقتی ما از یک سرور تلفنی و یک کارت یا گیتوی استفاده میکنیم، قلب سیستم تلفنی ما همین کارت تلفنی است که ضریب موفقیت یک پروژه راه اندازی voip ارتباط مستقیم با این انتخاب دارد.

4.گیتوی voip

گیتوی های اکسترنال در بین کارشناسان voip با عنوان گیتوی یاد می شوند و غالبا وقتی در پروژه voip نام گیتوی مطرح می شود منظور همان گیتوی اکسترنال می باشد. این گیتوی ها از طریق شبکه با سیستم تلفنی مرتبط می شوند یک ترانک از نوع sip یا iax ارتباط بین مرکزتلفن Ip و گیتوی voip را برقرار می کند.

یکی از مزیت های گیتوی اکسترنال نسبت به کارت، عدم وابستگی گیتوی به اسلات های pci و pci-e سرور می باشد. یعنی روی سولوشن های voip ویرچوال قطعا گزینه مناسب تری نسبت به کارت ها می باشند. اما کارت ها در مواردی برتری دارند که حتما در یک مطلب جداگانه گیتوی های اکسترنال و استریسک کارت ها را از نظر مزایا و معایب مقایسه خواهیم کرد.

 

5.پيجينگ ip

 پيجينگ هاي تحت شبكه ديوايس هايي هستند كه با يك اكانت روي سرور voip رجيستر شده و با خروجي صداي آنالوگ امكان پخش صدا روي بلنگوها را فراهم ميكنند. ماهيت پيجينگ ها مانند تلفن ip است و تنها تفاوتشان خروجي صدا مي باشد. عمدتا داراي توان 5 وات هستند ولي در بعضي موارد توان خروجي بيشتر را هم پشتيباني مي نمايند.

6.تجهيزات جانبي voip

اقلامي مانند، هدست ها، مودم هاي e1، سوييچ ها، پچ پنل تلفن و ... تجهيزاتي هستند كه به فراخور نياز در پروژه هاي voip مورد استفاده قرار مي گيرند.

در ميان تجهيزات جانبي voip هدست مخصوص تماس از اهميت خاصي برخوردار مي باشد. در زماني كه داخلي ها به صورت نرم افزاري مي باشند، هدست هاي call استفاده مي شوند. هدست های تلفني با داشتن تنها يك گوشي از هدست هاي معمولي متمايز مي شوند. داشتن تنها يك گوشي استفاده طولاني از اين هدست ها را براي كاربران آسان مي نمايد.

فيلترهاي قوي و زوم ميكرفون امكان دريافت صدا با كيفيت بالا را فراهم مي نمايد و از شنيده شدن صداهاي موجود در محيط جلوگيري مي نمايد. در زمان استفاده از تلفن نرم افزاري انتخاب هدست حرفه اي و مناسب از شرايط لازم براي موفقيت يك پروژه voip مي باشد.

درباره ما

کیمیا ارتباط هوشمند با هدف بومی سازی راهکارهای نوین ارتباطی و مخابراتی جهت افزایش کیفیت ارتباطات سازمان ها و مراکز اقتصادی با پشتوانه یک دهه فعالیت های مخابراتی و ارتباطی در سال 1393 پا به عرصه کسب و کار نهاد.

تماس با ما

آدرس : تهران، اقدسیه،  بزرگراه ارتش، نرسیده به مینی سیتی، پلاک 22 (مجتمع میلاد)، ورودی 1، واحد 16

تلفن : 02122446068 خط ویژه

موبایل : 09022446068 

ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

22451821
بالا