بعد از طراحی و راه اندازی سیستم تلفنی یکی از مهمترین مسائل پشتیبانی سیستم voip می باشد. با توجه به گستردگی سازمانی، تعداد داخلی ها و خطوط شهری نیاز سازمان ها به فرایند پشتیبانی متفاوت می باشد و به تبع آن زمان مورد نیاز برای حضور کارشناس و یا سرکشی ها و بازدید دوره ای متفاوت می باشد. اما پشتیبانی به معنی بازدید دوره ای با محوریت بررسی گزارشات سیستم و گرفتن بکاپ قطعا برای همه ی مجموعه هایی که سیستم voip را برای تماس های تلفنی انتخاب کرده اند امری واجب و لازم هست و بهتر آن هست که یک قرارداد پشتیبانی سیستم voip میان کارفرما و مجری پروژه منعقد گردد تا شرح وظایف و تعهدات دو طرف مشخص شود و در نتیجه کارفرما امنیت خاطر لازم از جهت پایایی، عیب یابی و جلوگیری از مشکلات احتمالی را داشته باشد.

 

 مراحل پشتیبانی از سیستم voip دارای دو وجه می باشد. بخشی از فرایند پشتیبانی معطوف به درخواست های متداول کارفرما می باشد و بخش دیگر مواردی می باشد که در بازدید دوره ای باید توسط کارشناس voip به صورت منظم انجام پذیرد.

تغییرات متداول مورد نیاز کارفرما

در این بخش ما تغییرات متداولی مانند تغییرات ذیل را خواهیم داشت که با جابه جایی پرسنل یا تغییر شرایط کار، کارفرما درخواست انجام این موارد را خواهد داشت.

  • تغییر شماره یا نام داخلی ها و یا ایجاد داخلی جدید
  • تغییر در تنظیمات داخلی ها مانند فعال و غیر فعال کردن ضبط مکالمات
  • تغییر در مسیر تماس ورودی یا زنگ خور داخلی ها
  • تغییرات مربوط به منشی تلفنی و مسیر تماس های ورودی
  • تغییر در سطح دسترسی کاربران به خط شهری و یا تخصیص یک خط شهری به یک کاربر
  • تعیین مسیر دنبال نمودن تماس ها و تنظیمات فوروارد و ...

بازدید دوره ای از سیستم voip

 بازدید دوه ای به برنامه ای جهت بررسی متداول و زمان بندی شده بر اساس شرایط پروژه گفته می شود. چک لیست هایی جهت گزارشات تهیه شده و پس از بررسی های انجام شده در بخش مربوطه در چک لیست ثبت و نهایتا بایگانی می گردد. به برخی از این موارد در ذیل اشاره می گردد.

  • تهیه بکاپ به صورت دستی یا چک نمودن صحت کارایی بکاپ های اتوماتیک
  • بررسی گزارشات تماس، روت ها و دسترسی های سرور در صورت اتصال سرور به اینترنت
  • بررسی log های استریسک و دنبال نمودن ارورهای موجود
  • بررسی فایروال سرور و رول های موجود
  • بررسی وضعبت کارت های شهری و داخلی و کانال های فعال
  • بررسی وضعیت رجیستری داخلی ها
  • بررسی وضعیت سخت افزاری سرور

یکی از مواردی که بعضی از پروژه های voip را با شکست مواجه می کند عدم جدی گرفتن موضوع بازدید های دوره ای می باشد. شاید در نگاه اول اهمیت موضوع آنچنان که باید روشن نباشد ولی کارشناسانی که تجربه چنین پروژه هایی را دارند از اهمیت این موضوع آگاه هستند که سهل انگاری از تهیه مستندات کافی و انجام بازدید های دوره ای چه عواقبی را می تواند به همراه داشته باشد. فقط کافی است یک مرتبه دسترسی غیر مجاز به سیستم تلفنی را تجربه نماییم فیش های میلیونی خطوط شهری و زیان به بار آمده برای کارفرما خود گویای مطلب خواهد بود. و یا برای نمونه اگر یک پروژه voip با حدود 100 کاربر فقط یک مرتبه دچار اختلال گردد، چه مشکلات عدیده ای را به همراه خواهد داشت. برای جلوگیری از این مشکلات باید به چند نکته که در ادامه خواهیم گفت دقت کافی نمود. طراحی مطابق با نیاز، اجرای کارشناسی شده و پشتیبانی با برنامه، می تواند موفقیت یک پروژه voip را تضمین نماید.

 

خواندن 8351 دفعه

HEADER 

#
علی مظاهری 02 دی 1396
سلام و خسته نباشید من یک مشکلی دارم این که از Elastix 2.5 بک آپ گرفتم ولی وقتی روی ایزابل 4 میگرت میکنم نه داخلیام هست و نه اینباند هام ممنون میشم اگه کمکم کنید ....؟؟؟ با تشکر
#
کیمیا ارتباط 03 دی 1396
سلام نسخه سیستم عامل و استریسک تغییر کرده ولی خود ایزابل میگه امکان این کار هست از یکی بودن پسوردهای دیتابیس و غیره اطمینان حاصل کنید

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ما

کیمیا ارتباط هوشمند با هدف بومی سازی راهکارهای نوین ارتباطی و مخابراتی جهت افزایش کیفیت ارتباطات سازمان ها و مراکز اقتصادی با پشتوانه یک دهه فعالیت های مخابراتی و ارتباطی در سال 1393 پا به عرصه کسب و کار نهاد.

تماس با ما

آدرس : تهران، اقدسیه،  بزرگراه ارتش، نرسیده به مینی سیتی، پلاک 22 (مجتمع میلاد)، ورودی 1، واحد 16

تلفن : 02122446068 خط ویژه

موبایل : 09022446068 

ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

22451821
بالا