شرکت ها، رستوران ها و فروشگاه هایی که در یک زمان ممکن است چند تماس تلفنی داشته باشند، برای پاسخگویی به مشتریان ناگزیر هستند چند خط تلفن را به مشتریان معرفی نمایند تا در صورت اشغال بودن یک خط با خطوط دیگر تماس بگیرند. این راهکار دو مشکل به دنبال دارد مشکل اول سخت بودن به خاطر سپردن چند شماره برای مشتری و مشکل دوم نیاز به شماره گيري چند باره براي يافخط آزاد مي باشد.

حال فرض کنید در فضای رقابتی امروز مشتری با ما تماس بگیرد و شنونده بوق اشغال باشد، احتمالا بدون درنگ با رقبای ما تماس خواهد گرفت و اين مشتري را از دست خواهيم داد.  برای حل این مشکل چه راهکارهایی وجود دارد.

روتاري چيست

شركت مخابرات سرويسي را براي مشتركين فعال كرده است كه مشترك در صورتي كه چند خط تلفن در يك نقطه داشته باشد مي تواند يك خط را به عنوان سر شماره و خطوط ديگر را به عنوان زير گروه خط اول معرفي نمايد و بدين ترتيب از اشغال شدن خط تلفن جلوگيري نمايد.


نحوه كار روتاري به چه شكل مي باشد

نحوه عملكرد قابليت روتاري به اين شكل مي باشد، وقتي مشتري با شماره اي كه ما معرفي كرده ايم تماس مي گيرد در صورتيكه خط اشغال باشد به صورت خودكار تماسش به خط تلفن بعد منتقل مي گردد و با اين شرايط نه متوجه اشغالي خط مي شود نه نياز به تماس مجدد دارد.

چگونه خط ویژه را فعال نماییم

برای فعال کردن خط ویژه در صورتیکه در یک نقطه سه خط داشته باشیم می توانیم به امور مشترکین مخابرات محل خود مراجعه نموده و فرم درخواست مربوط به روتاری را تهیه نماییم که این کار برای هر یک از خطوط باید انجام شود. سپس خط اصلی را به عنوان خط زنگ خور و خطوط دیگر را به عنوان زیر مجموعه خط اصلی معرفی نماییم.

تعريف روتاري از نظر فني

قابليت روتاري روي سوييچ ها مخابراتي معادل فيچر كد call forward busy در سانترال پاناسونيك مي باشد. به اين نحو كه در صورتيكه يك داخلي سانترال مشغول باشد تماسش به مقصد ديگري منتقل گردد.

مزاياي روتاري

اين قابليت از چند جهت بسيار مفيد است. اول آنكه ما تنها يك شماره تماس به عنوان خط ويژه به مشتريان معرفي مي كنيم در حالي كه چند تماس روي اين خط مي توانيم داشته باشيم.

دوم آنكه با هزينه بسيار كم و فقط با داشتن چند خط آنالوگ در يك نقطه مي توانيم از اشغال شدن خطوط جلوگيري كنيم.

معايب روتاري و راهکارهای رفع آن

همان طور كه مي دانيم روي خط آنالوگ شهري تنها يك تماس مي توان داشت و در عمل خط ويژه تنها قابليتي كه براي ما فراهم ميكند انتقال تماس خط مشغول به خط ديگر مي باشد. حال فرض كنيد ما به ١٠ تماس ورودي در لحظه نياز دا شته باشيم و تعدادي خط هم براي تماس خروجي نياز داشته باشيم حال براي رفع مشكل اشغالي بايد چيزي بالغ بر ٢٠ خط خريداري كنيم و درگير  فيش هاي متعدد و پيگيري هاي متعدد شويم. در اين شرايط استفاده از خط E1 كه قابليت برقراري ٣٠تماس همزمان را دارند راهكاري منطقي تر مي باشد. 

مسئله ديگر اين هست كه روتاري تنها اشغالي خطوط شهري را براي ما مرتفع ميكند. براي روشن تر شدن موضوع فرض كنيد كا سه خط ورودي داريم وبا روتاري سه نفر از مشتريان با ما تماس گرفته اند ولي ما يك يا دو نفر براي پاسخگويي داريم. طبيعتا يك يا دو تماس را از دست مي دهيم يا بايد گوشي را برداريم و کاربر را منتظر بزاریم تا گفتگوی فعلی به پایان برسد.

در صورتیکه بخواهیم این مشکل را مرتفع نماییم باید از راهکار مرکز تماس استفاده نماییم تا اشغال شدن داخلی ها نیز با این راهکار مدیریت شده و تماس مشتری را از دست ندهیم.

خواندن 20432 دفعه
برچسب‌ها

HEADER 

#
حسین 26 بهمن 1395
سلام . ایا این راهکار نیاز به کانفیگ خاصی در الستیکس دارد؟ لطفا راهنمایی کنید . من یه کارت انداختم رو سرور الستیکسم با یه ماژول fxo و حالا میخوام یک عدد fxo دیگه بگیرم که یک خط دیگه هم اضافه کنم و از این قابلیت استفاده کنم
#
کیمیا ارتباط 27 بهمن 1395
سلام
خط آنالوگ تنها ظرفیت یک تماس تلفنی را دارد و برا تماس بیش از آن اغال خواهد شد. و وقتی بوق اشغال از مخابرات برای تماس گیرنده پخش می شود و تماسی به سمت شما فرستاده نمی شود شما سمت سانترال یا سرور voip کاری نمی توانید انجام دهید.

دو راهکار پیش رو دارید
1. برید مخابرات و درخواست روتاری بدید به این معنی که اگر خط اصلی شما اشغال بود تماس مشتری را به خط دوم و سوم شما منتقل کنند.
2. خط پر ظرفیت مانند sip trunk یا pri بگیرید که روی یک سرشماره ظرفیت 30 تماس همزمان را دارا باشد.
#
مسوت 07 اسفند 1397
سلام
ما چند خط داریم که روتاری هستن همشون
وقتی به سرشماره تماس میگیرم توی الستیکس میره به کانال های مختلف (تماس میچرخه)
تماس های خروجی به ترتیب از کانالی که آزاد باشه منتقل میشه. اما تماس های ورودی اینطور نیست.
یعنی سرشماره رو اگه بگیرم و تمامی خط ها آزاد هم باشن، ممکنه تماس بچرخه و از کانال آخری وارد الستیکس بشه.

آیا این مورد مربوط به مخابرات هست؟ یا کانفیگ خاصی توی الستیکس لازمه؟

ضمنا این مشکل هم اکثرا پیش میاد که با بعضی از خطوط که تماس میگیریم از بیرون، ممکنه بار اول به ivr وصل بشه و ممکنه برای بار دوم یا سوم بره روی ivr . این مورد چطور مربوط به روتاری میشه یا کانفیگ الستیکس
#
کیمیا ارتباط 07 اسفند 1397
سلام
در صورت اشغال بودن سر شماره مخابرات تماس را به زیر شماره ها منتقل میکند و ارتباطی به مرکز تلفن مقصد ندارد. برای موضوع دوم باید وقتی تماس برقرار می کنید cli استریسک را چک کنید ببینید تماس وارد می شود یا خیر
#
مسوت 08 اسفند 1397
نه. تمامی خطوط آزاد هستن. وقتی با هرکدوم از خطوط تماس میگیرم، از یه کانال دیگه بصورت رندم وارد سرور میشه. فقط مختص سرشماره نیست

چک کردم اینو. وارد سرور نمیشه کلا
#
کیمیا ارتباط 09 اسفند 1397
فرستادن تماس به سمت کاربر توسط سوییچ مخابراتی انجام میشه و اینکه تماس روی کدوم خط هدایت بشه دست شما نیست. روی خطوط آنالوگ وقتی تماس در گیتوی یا کارت وارد شد پس از آن شما میتوانید خطوط را هدایت کنید.
#
آرین 11 ارديبهشت 1399
روتاری یا دایورت؟

سلام
در صورتی که سه خط شهری داشته باشیم و بخواهیم همیشه یک خط برای «تماس به بیرون» آزاد باشد (مثلأ خط دو)
- آیا روتاری خاصیتی دارد یا دایورت گزینه مناسب تر است؟

- گزینه ای کم هزینه تر از دایورت چطور؟

هرسه خط داخل مرکز۸۲۴ وارد شده و شماره هرسه خط به مشتریان ارائه شده است.

با تشکر
#
کیمیا ارتباط 13 ارديبهشت 1399
سلام
این موضوع ارتباطی به روتاری و دایورت ندارد روی سانترال باید برنامه ریزی شود
#
آرین 13 ارديبهشت 1399
همون ۷۱ و ۶۰۷؟؟
#
کیمیا ارتباط 14 ارديبهشت 1399
اگر منظورتون فوروارد کردن هست بله

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ما

کیمیا ارتباط هوشمند با هدف بومی سازی راهکارهای نوین ارتباطی و مخابراتی جهت افزایش کیفیت ارتباطات سازمان ها و مراکز اقتصادی با پشتوانه یک دهه فعالیت های مخابراتی و ارتباطی در سال 1393 پا به عرصه کسب و کار نهاد.

تماس با ما

آدرس : تهران، اقدسیه،  بزرگراه ارتش، نرسیده به مینی سیتی، پلاک 22 (مجتمع میلاد)، ورودی 1، واحد 16

تلفن : 02122446068 خط ویژه

موبایل : 09022446068 

ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

22451821
بالا