آموزش تماس ورودی voip سرور ایزابل (الستیکس) و زنگ خور خطوط شهری (inbound route) را در این مطلب دنبال کنید. مسیر تماس ورودی یا inbound route به تنظیمات مربوط به هدایت تماس مشتریان به سمت اپراتور ها، تلفن گویا، صف انتظار یا غیره گفته می شود. در این مطلب تلاش داریم تنظیمات مربوط به مسیر دهی تماس های ورودی در سرور ارتباطی ایزابل که ادامه دهنده پروژه سیستم تلفنی محبوب الستیکس می باشد را مورد بررسی قرار دهیم و باوش های متفاوت آن آشنا شویم.
بخش مربوط به تماس های ورودی در قسمت pbx بخش Inbound route می باشد. در این قیمت معین خواهیم کرد تماس های ورودی از کارت تلفنی یا گیتوی و یا ترانک های مربوط به خطوط شهری در صورتی که دارای مشخصاتی هستند به چه قسمت ارجاع شود. مثلا تماس هایی که با خط تلفن شماره X گرفته می شود به یک داخلی خاص و الباقی تماس ها به سمت تلفن گویا هدایت شود.
به طور مثال تماس هایی که از یک کاربر خاص یا شهر خاص گرفته می شود به سمت گروهی از کاربران و تماس های منطقه ای دیگر به سمت گروه دیگری از کاربران هدایت شوند.
تنظیمات تماس ورودی در ایزابل (الستیکس 4)
تنظیمات مربوط به ساخت یک مسیر تماس ورودی با اضافه کردن یک روت انجام می شود. جهت انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید، هر مرحله کارکرد بخش مربوطه در صدرت لزوم توضیح داده خواهد شد.
1. در بخش describtion یک نام دلخواه وارد میکنیم.
2. در بخش DID Number شماره مقصد را وارد وارد میکنیم. (شماره ای که کاربر مگیرد)
3. در قسمت Caller ID شماره تماس گیرنده یا الگوی مربوط به آن را وارد می کنیم.
4. در بخش Call recording مشخص میکنیم تماس های ورودی از طریق این روت ظبط شوند یا خیر
5. اما مهمترین قسمت که حتما نیاز به تنظیم آن می باشد، در بخش Set Destinatiom مقصد تماس را انتخاب می کنیم. در این قسمت اگر گزینه extension را انتخاب کنیم میتوانیم یکی از داخلی ها را به عنوان مقصد انتخاب کنیم. اگر از قبل یک تلفن گویا ساخته باشیم در این قسمت میتواین ivr مربوطه را انتخاب نماییم و به همین نحوی یک صف، یک گروه تماس یا مقاصد دیگر را انتخاب کنیم.
در تصویر زیر نمونه ای از تنظیمات انجام شده برای یک Inbound route را میتوانید مشاهده نمایید. این مسیر تماس ورودی برای خط آنالوگ شماره 22446068 در نظر گرفته شده است که به مقصد داخلی 101 متصل می شود.
باید توجه داشته یاشیم DID برای خطوط 5 یا رقمی دو طرفه به منزله 3 یا 4 رقم آخر شماره ای می باشد که تماس گیرنده شماره گیری کرده است. ولی در خطوط تلفن آنالوگ اگر از کارت تلفنی استفاده می کنیم ابتدا در بخش DAhdi CHannel did باید کانال مرتبط رو کارت تلفنی را مشخص کرد و بعد از آن DID در این بخش استفاده کنیم. اگر از گیتوی های آنالوگ استفاده می کنیم باید ببینیم چه کد یا شماره از سمت گیتوی bind کرده ایم و آن شماره را در این بخش قرار دهیم.
HEADER
من یک روتر سیسکو دارم و یک خط ویپ روی این روتر من هستش
وقتی شماره ویپ ام رو از خطوط تلفنی میگیرم باید تماس برسه به الستیکس ام و یا استریسک ام
و یکی از داخلی هام به عنوان مثال 3009 زنگ بخوره
اما این کار رو نمیدونم چجوری باید انجام بدم
ممنونم میشم مراحل انجام این کار رو بهم بگید
برای این موضوع باید در دوره آموزشی مربوطه شرکت کنید در قالب یک کامنت قابل طرح نیست.
در inbound باید برای هر خط یک روت با یک did جدا استفاده کنید که قابل تفکیک باشد.
خیلی موارد میتونه باشه از شبکه تا فایروال ها باید مورد به مورد بررسی بشه