تعیین مسیر تماس خروجی (Outbound route) داخلی های الستیکس و دیگر مرکز تلفن های مبتنی بر استریسک به سمت خط شهری یا یک ippbx دیگر چگونه انجام می شود. برای تعریف مسیر خروجی داخلی ها در سیستم تلفنی الستیکس به سمت خط های شهری، باید با تعریف قوانین مشخص بر اساس الگوی تماس (Dial pattern)، تماس داخلی ها را از مرکزتلفن به سمت ترانک مشخص شده ارسال نماییم. این قوانین به ما کمک می کند تا دسترسی کاربران به خطوط شهری را مدیریت نماییم و به بیان دیگر تنها رول ها و قوانین ما تعیین کننده تماس های مجاز به سمت یک ترانک می باشند.
تنظیمات outbound route الستیکس
تنظیمات dial pattern الستیکس
[ / | () +]
اما در ادامه تعریف و معنی هر یک از بخش های dial pattern را در الستیکس با هم مرور می کنیم.
prepend = عددی یا مجموعه اعدادی که می خواهیم به شماره مورد نظر ما اضافه شود.
PREfix = عدد یا اعدادی می باشد که می خواهیم از شماره تماس گرفته شده حذف گردد.
match pattern = شماره هایی که در نهایت به سمت ترانک خروجی هدایت می شوند.
caller id = این پارامتر برای زمانی می باشد که ما میخواهیم این قانون برای یک داخلی خاص اعمال گردد.
حال که با بخش های مختلف یک outbound route آشنا شدیم، برای تعریف قوانین در تماس های خروجی با کارکترهای موجود در الگوی تماس و نقش هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم. در ادامه کاراکترهای dial pattern استریسک و کارکرد هر کدام را مشاهده می نمایید.
کاراکتر |
نقش |
||
. | همه ی اعداد و به هر تعدادی | ||
X | اعداد 0 تا 9 | ||
Z | اعداد 1 تا 9 | ||
N | اعداد 2 تا 9 | ||
[] | اعداد نوشته شده با "," یا اعداد بین دو عدد با علامت "-" |
اکنون می توانیم با ترکیب کاراکترهای dial pattern یک route به سمت ترانک خروجی ایجاد نمایم. برای آشنایی بیشتر به مثال های زیر توجه نمایید.
مثال اول: می خواهیم یک روت برای دسترسی داخلی ها به شماره گیری عدد 9 به سمت خطوط شهری تلفن ثابت و موبایل ایجاد نماییم. همانطور که می دانیم شماره های موبایل با پیش شماره 09 شروع می شود و هر شماره موبایل 12رقم می باشد و از طرفی شماره های تلفن ثابت از 3رقم تا 8رقم می باشند که شماره آغازین آن از 1تا8 می باشد
برای این کار ابتدا نام روت را در بخش Route name وارد نموده و سپس prefix را برابر 9 و در dial pattern به ترتیب عبارت های 09XXXXXXXXXX یا .09X برای موبایل و عبارت .Zx را برای تلفن ثابت -قرار می دهیم.
مثال دوم: می خواهیم برای دسترسی به خطوط شهرستان یک روت با عدد 8 و رمز عبور ایجاد کنیم تا تنها کاربرانی که اجازه تماس با تلفن بین شهری را دارند بتوانند از آن استفاده نمایند.
برای این کار ابتدا نام روت را در بخش route name وارد نموده و بعد در route passwod رمز عبور مورد نظر برای دسترسی به این روت را وارد می کنیم. سپس prefix را برابر 8 قرار داده و در بخش dial pattern عبارت .[X[1-8 را قرار می دهیم.
HEADER
اگر میشه بیشتر بذارید
با سلام
چند مشکل میتونه روی تماس یکطرفه در ترانک وجود داشته باشد. موضوع اول تنظیمات outbond در سمتی هست که تماس بیرون نمیره. موضوع بعد مشکل در تنظیمات ترانک هست که ممکنه اشتباه تعریف شده باشه. موضوع سوم فایروال هست و نهایتا اگر سرویس را روی اینترنت دارید باید nat سرور و پورت های فوروارد شده هم مورد بررسی قرار گیرد.
اگر بخواهید خطوط شهری را برای ورودی تماس در الستیکس تفکیک کنید و Zap Channel بسازید در Chan_dahdi به جای from-pstn از from-zaptel استفاده می شود.
سلام
وقتی وارد روت سرور الستیکس می شید. با کامند asterisk -rvvvvv می توانید وارد نرم افزار استریسک بشید. تعداد V مربوط به سطحی هست که می خواهید جزییات را مشاهده کنید. بعد در این قسمت کامند های مختلفی برای مشاهده کانال های و غیره وجود داره. مثلا با agi set debug on می تویند اتفاقات agi را دنبال کنید.
من سیستم الاستیک شما رو نصب کردم میخواستم تلفن های شهری خودمو که روی سیستم نصب هست تعریف کنم که اونم 4 خط شهری میباشد لطفا راهنمایی کنید چطوری ایجاد نمایم و به کاربرانم اشتراک بزارم
با سلام
در وهله اول خدمت شما عرض شود که الستیکس برای ما نیست یک سیستم ارتباطی کد باز مبتنی بر استریسک و ساخته شده توسط آقای پاولو سانتو می باشد.
در مورد سوالتون اول باید مشخص بشه کارت دارید یا گیتوی و برند و مدل آن مشخص شود تا نحوه فعال کردنش روی سرور گفته شود. در ضمن لطفا این سوال را در صفحه آموزش تصویری الستیکس ادامه دهید چون به آن قسمت مربوط می شود.
موفق باشید
سلام
تفاوتی نداره این پترن هم باید به سمت ترانک بره احتمالا شما یا پترن مشابه دارید که استریسک نمیده بر اساس کدوم عمل کنه یا یکجایی dial plan با روت مشابه وجود داره. مثلا داخل هایی که با 3 شروع شده باشه یا یک Outbond که باید 3 رو بر داره یا مسائلی از این دست
موفق باشید
روت ها رو مشاهده کنید و همچنین داخلی ها یا یک prefix تعریف کنید که با آن این این pattern متفاوت از دیگر الگو ها شود
سوالتون واضح نیست اگر مشکل در ارسال تماس بر اساس یک الگو را دارید احتمالا روت مشابه یا یه همچین چیزی وجود داره باید ترانک شما چک بشه
مشکل بوجود آمده این است که گاهی تماس های داخلی سه رقمی به جای ارتباط داخلی به شماره های سه رقمی خارج از شرکت وصل می شوند. به عنوان مثال کسی که می خواهد با داخلی 125 تماس داخلی بگیرد به آتش نشانی وصل می شود.
در قسمت Outbound Routes یک روت دارم با match pattern [9.] که برای تماس با خارج از مجموعه است و با ترانک cisco به PSTN وصل می شود.
خط تلفن PRI هشت به پنج می باشد.
هم سرور الستیکس و هم روتر سیسکو را ریبوت کرده ام. اما همچنان مشکل وجود دارد.
برای اینکه تماس داخلی شما به سمت ترانک مربوط به گیتوی سیسکو نرود شما یک prefix با عدد 9 در نظر بگیرید و pattern های دیگری که در outbound های با مقصد ترانک سیسکو دارید را حذف کنید. در این صورت تنها تماس هایی که ابتدای شماره آن ها 9 دارد به سمت گیتوی هدایت می شوند.
شما اگر الگویی به سمت ترانک نداشته باشید تماسی به سمت سیسکو منتقل نمیشه پس موضوع ارتباطی به گیتوی ندارد. اگر شما تنظیماتی به همین شکل دارید و باز مشکل وجود داره یعنی یک روتی با اولویت بیشتر که در بر گیرنده شماره های سه رقمی هم می باشد به شمت ترانک وجود داره که شما از آن غافل هستید.
در داخل فایل /etc/asterisk/extentions_additional.conf
تنها روت های زیر موجود است.
[outbound-allroutes]
include => outbound-allroutes-custom
include => outrt-16 ; OUT
exten => foo,1,Noop(bar)
; end of [outbound-allroutes]
[outrt-16] ; OUT
include => outrt-16-custom
exten => _9.,1,Macro(user-callerid,SKIPTTL,)
exten => _9.,n,Noop(Calling Out Route: OUT)
exten => _9.,n,Set(MOHCLASS=${IF($["${MOHCLASS}"=""]?default:${MOHCLASS})})
exten => _9.,n,Set(_NODEST=)
exten => _9.,n,Macro(record-enable,${AMPUSER},OUT,)
exten => _9.,n,Macro(dialout-trunk,2,${EXTEN:1},)
exten => _9.,n,Macro(outisbusy,)
; end of [outrt-16]
راهکار سهل الوصول برای شما نصب مجدد سیستم و بستن راه های نفوذ می باشد و یا آنکه بررسی log ها و پیدا کردن دستور اولویت بالاتر برای انتقال تماس به خطوط شهری که البته ممکن هست زمان بر باشد.
لطفا سوالات را در بخش مربوطه مطرح نمایید. اگر مادربرد شما از روی هارد بوت شود طبیعتا بدون طرح پرسشی سیستم عامل باید بوت شود. اگر بوت به درستی تعریف شده ارور مربوطه را عنوان کنید
چطوری میشه تعریف کرد که داخلی های خاصی از یک شعبه رو محدود کرد که با بعضی از داخلی های شعبه دیگه ارتباط بین سازمانی نداشته باشند؟
یا بالعکس فقط بعضی از داخلی ها فقط بتونند با تمام داخلی های شعبه دیگه تماس برقرار کنن و محدودیت نداشته باشن؟
مرسی
با ماژول custom context می تونید دسترسی به روت های مختلف را برای داخلی های خاص محدود کرده یا مجوز لازم را اعطا نمایید.
از کجا میتونم آخرین ورزنش رو دانلود کنم؟ توی سایت موجود هست؟
دوستی هستش که یه راهنمایی شفاف به بنده بکنه در مورد اینکه چطوری باید خط شهری رو آزاد کنم از روی سافت فون . بنده یه کارت Sangoma B600DE PCIe دارم که 4-FXO و 1-FXS داره. الان ماس ورودی درسا کار میکنه. فقط متوجه نمی شم که تماس خروجی رو دقیقا مرحله به مرحله چطوری کانفیگ کنم. یعتی Agent های من این قابلیت رو داشته باشن که از روی سافت فون خط شهری ازاد کنن و تماس بگیرن
مرسی
در آموزش این بخش قدم به قدم نحوه دسترسی به خط شهری رو توضیح داده شده است. مطابق متن عمل کنید و اگر مشکلی دارید بفرمایدد تا راهنمایی شوید.
یک پرسش در ارتباط بین دو سرور وقتی داخلی به داخلی تماس گرفته میشه هیچ مشکلی وجود ندارد ولی زمانی که یک تماس ورودی از سرور اول وارد بشه
ویک داخلی رو از سرور دوم بگیره امکانش نیست و همینطور بلعکس میتونید کمک کنید
کانتکس ترانک را روی from internal بزارید گر مشکل حل نشد برای داخلی های مورد نظر در سرور دوم روی سرور اول misk destination بنوسید.
اگه بخوایم محدودیت زمان مکالمه به بیرون (خط آزاد شهری) را فقط برای بعضی از شمارههای داخلی اعمال کنیم چیکار باید بکنیم؟
ظاهرا تنظیمات داخل Unembedded FreePBX برای همه شماره های داخلی اعمال میشه.
ممنون میشم جواب بدین
باید یه مقدار دایال پلن نویسی کنید و داخلی های مورد نظر را در یک context قرار دهید که محدودین مورد نظر را به آن context اعمال میکنید.
چطور میتونیم دز تماسهای ورودی 98+ رو از شماره که میوفته حذف کنیم
+98 یا هر عدد که در نظر دارید حذف بشه در prefix قرار دهید.
برای خط مذکور یک DID روی گیتوی در نظر بگیرید و در INBOUND OUTE اون DID رو به سمت داخلی مورد نظر هدایت کنید
من هشت خط خروجي و ٩ خط ورودي دارم. به اين صورت كه تماس هاي خروجي مركز فقط از طريق اين ٨ خط برقرار ميشه. و اگر كسي از بيرون با اين خطوط تماس بگيره بوق اشغال ميخوره و قادر به برقراري تماس نيست. سوال من اينه كه اگر بخوام يكي از اين خط هاي خروجي رو به خط وروردي تبديلش كنم. چطوري بايد از outbound route حذفش كنم؟ اينم بگم كه من اين خط رو به عنوان خط ورودي تعريف كردم و تماس برقرار شد اما ميخوام كه حتما از ليست خط هاي خروجيم حذف بشه كه مدام اشغال نشه. ممنون
متناسب با این که شما از کارت یا گیتوی استفاده می کنید این روش متفاوت هست
به فرض اینکه از کارت استفاده می کنید می توانید برای هر کانال کارت یک ترانک جداگانه بسازید و ترانک های مرود نظر را در outbound route قرار دهید.
برای برقراری ارتباط (ورودی و خروجی) به خط شهری باید از سخت افزاری خاصی (مثل مودم Dial-up) استفاده کنم ؟
و دیگه اینکه موقع تعریف کردن SIP Trunk بایید worldwide رو انتخاب کنم درسته ؟
بعد گزینه پایینی رو (Select Provider in your Country) کدوم رو انتخاب کنم ؟
سپاس فراوان
از استریسک کارت یا گیتوی باید استفاده کنید. بخش دوم سوال مفهوم نیست.
باتشکر از پاسخ سریعتان(بابت پست قبلی)
این گیتوی ها برای چند خط تلفن هستند ؟
انواع دارند ؟
مثلا 2 پورت،4پورت و ... .؟
پیشاپیش ممنونم از راهنماییتان
بله متناسب با برند از 2 تا 96 پوتر کی باشند که البته تعداد پورت برند های حرفه ای برای خطوط شهری حداکثر 8 پورت و برای داخلی آنالوگ از 2 تا 96 پورت می باشد.
B9s
برای تست از پترن نقطه استفاده کنید که کلیه تماس ها را به سمت ترانک می فرستد و بعد ببینید باز مشکل دارید یا خیر اگر مشکل نداشتید باید به تعداد X هایی که میزارید دقت کنید و یا از پترن هایی نظیر .XZ استفاده کنید که بالای دو رقم را ارسال کند.
متناسب به کارت یا گیتوی و مدل تنظیمات آن متفاوت می باشد. در سمت سرور باید برای هر کدام یک inbound route مجزا تعریف کنید و در did مشخصه ای که برای پورت شهری از سمت کارت یا گیتوی مشخص کرده اید را قرار دهید.
ممنون میشم راهنماییم کنید
از سمت سرور باید یک عدد را در PREPEND به الگوی تماس اضافه کنید و در سمت گیتوی تماسی که دارای این الگو هست به سمت fxo مورد نظر بفرستید و البته عدد اضافه شده را حذف کنید.
با دستور remove تعداد اعداد را حذف کنید بعد تماس با این مشخصه را به سمت fxo مورد نظر روت کنید.
در شبکه ویپ ما مشکلی پیش آمده ، در تماس های خارجی صدای طرف مقابل شنیده میشود ولی صدای ما شنیده نمیشود و ااین مورد همیشگی نیست گاهی این اتفاق می افتد.
شما میتوانید بنده راهنمایی کنید.
ممنون
اگر روی تماس اینترنتی این مشکل را دارید ممکن است از nat سرور یا روتر باشد اگر تماس داخلی یا شهری چنین مشکلی دارید باید باید کارشناس روی سرور بررسی نماید.
در تماس های شهری این مشکل وجود دارد و در تماس داخلی مشکلی نداره.