برای راه اندازی ivr الستیکس پس از ورود به سرور voip از منوی pbx وارد بخش ivr می شوید. تنظیمات تلفن گویا یا همان منشی دیجیتال در این بخش انجام می پذیرد. در الستیکس بخش تلفن گویا با عنوان ivr شناخته می شود که مشابه بخش دیزا در سانترال های پاناسونیک می باشد، با این تفاوت که امکانات و استریسک برای تلفن گویا بسیار کامل تر و قابلیت انعطاف بیشتر نسبت به پاناسونیک می باشد. قبل از انجام تنظیمات باید چند نکته را مورد توجه قرار دهیم.
هدف از ایجاد یک پاسخگوی دیجیتال ایجاد سهولت بیشتر برای تماس گیرندان و صرفه جویی در منابع شرکت می باشد. اگر یک ivr پیچیده برای رسیدن به یک کاربر انسانی در نظر بگیریم ممکن است بسیاری از تماس های خود را قبل از رسیدن به مقصد از دست بدهیم. پس مهمترین نکته احترام به وقت مخاطب می باشد. موضوع بعدی پرهیز از ایجاد منوهای تلفنی مختلف با مقصد یکسان می باشد. شاید در ابتدا این کار به عنوان نمایش وسعت شرکت مطلوب به نظر برسد ولی مطمئنا موجب سلب اعتماد مشتریان شما می باشد.
تنظیمات گام به گام تلفن گویا (ivr)
1. add ivr - برای قدم اول گزینه add ivr را کلیک نمایید تا تنظیمات مربوط به تلفن گویا را انجام دهیم
2. CHANGE NAME - اولین گزینه مربوط نام Ivr می باشد که نام دلخواه خود را وارد می نمایید.
3. announecement - در این بخش صدایی که از قبل در system recording ضبط نموده ایم در این بخش انتخاب می کنیم.
4. time out - زمانی که در این بخش به ثانیه وارد می کنیم مربوط به زمانی هست که پس از پخش فایل صوتی سیستم تلفنی برای شماره گیری کاربر صبر می نماید.
5. vm return to ivr - در صورتی که یکی از گزینه های شما برای کاربر قراردادن پیام باشد با انتخاب این گزینه پس از پایان کار صندوق صوتی کاربر مجدد به ivr هدایت می شود.
6. enable direct dial - این تیک برای اجازه شماره گیری داخلی توسط کابر در زمان شنیدن پیام صوتی می باشد. از طریق این گزینه شما به کاربر اجازه می دهید که در صورتیکه داخلی مورد نظر خود را می داند آن را شماره گیری نماید.
7. loop before t-dest - این گزینه قبل از پایان زمان برای شماره گیری کاربر مجدد ivr را تکرار می نماید
8. timout message - در این بخش شما می توانید فایل صوتی از پیش ذخیره شده خود را پس از زمان در نظر گرفته شده برای شماره گیری برای کاربر پخش نمایید.
9. LOOP BEFORE i-DEST - مانند گزینه 7 می باشد ولی این بار برای وراد نمودن عدد اشتباه توسط کاربر استفاده می شود.
10. invalid message - در این قسمت می توانید پیام صوتی مناسب برای ورود شماره اشتباه توسط کاربر را انتخاب نمایید تا پس از آن برای کاربر پخش گردد.
11. repeat loop - شما می توانید در این بخش دفعات تکرار ivr را انتخاب نمایید.
12. choose one - ابتدا عدد مورد نظر خود را قرار می دهید و در بخش choose on مقصد مورد نظر که می تواند یک داخلی یا هر مقصد دیگری باشد انتخاب می نمایید.
پس از اعمال تنظیمات Ivr را ذخیره نمایید. حال باید در بخش inbound route مقصد تماس های ورودی سیستم voip روی منشی دیجیتالی که ساخته اید قرار دهید. تبریک میگم شما در حال حاضر یک تلفن گویای حرفه ای دارید.
در صورت تمایل برای انجام تنظیمات پیامگیر در تلفن گویا می توانید به مطلب آموزش تنظیمات پیامگیر ایزابل مراجعه کنید و در تلفن گویا خود یک صندوق صوتی برای انتقادات و پیشنهادات تماس گیرندگان پیاده سازی نمایید.
HEADER
بنده اقدام به راه اندازی سرور الستیکس برای اجرای یک مرکز تلفنی نموده ام. مراحل ذیل انجام گردیده است ولی فکر می کنم هنوز موارد ریزی هستش که نیازمند تجربه بیشتری داره. دنبال یک دستورالعمل کاملی هستم که بتونم از روی آن از ابتدا مراحلی که رفتم رو مجددا وارسی کنم. ممنون میشم اگه دوستی راهنمایی بکنه.
1- سرور الستیکس کامل راه اندازی گردید.
2- کارت PCI Express Sangoma - 4FXO - 1FXS مدل B600 نصب شده و توسط سرور هم شناسایی شده است.
3- یک خط مخابراتی PSTN به کارت متصل شده و خط تلفن هم ِDetect شده است.
مواردی که از نظر بنده بایستی کانفیگ میشده انجام شده ولی هنوز شک ندارم مسائلی رو جا انداختم. ضمنا از الستیکس ورژن 4 استفاده می کنم.
شنیدم در این فورووم دوستان خیلی خوب راهنمایی میدند.
تشکر
خب اگر کارت شما دیتکت شده و outbound و inbound تعریف کردید و داره سیستم کار میکنه کارتون تا این مرحله به درستی انجام شده. استریسک و به تبع آن الستیکس دارای بخش های مختلفی هست که برخی به عنوان یک قابلیت یا امکان در زمان نیاز به سراغ آن خواهید رفت و برخی به عنوان رفع مشکل در عملکرد یکی از اجزا باید به سراغ بررسی پارامترهای مربوط به آن بروید. به هر صورت اگر نیازه بیشتری در این پروژه ندارید و عملکرد ورودی و خروجی تماس های به درستی صورت می پذیرد کار شما در این مرحله به پایان رسیده است.
سوالتون رو بفرمایید تا راهنمایی بشید.
من IVR تنظيم كردم. درست كار مي كنه.ولي زماني كه كاربر از بيرون زنگ مي زنه و IVR آجرا مي شه و شماره داخلي وارد مي كند به 5 الي 6 تانيه به داخلوصل مي شه. به نظر شما مشكل چي؟
با تشكر
ممکنه روی گیتوی مشکلی داشته باشید و یا آنکه تیک diret dial را فعال کرده باشید و از رنج شماره داخلی در عدد های گویا هم استفاده کرده باشید.
ببخشید در مورد تنظیم IVR می خواستم بدونم آیا این امکان وجود دارد که پس از انتخاب فرد گیرنده در صورتیکه خط ورودی به گیت وی یک داخلی از سانترال دیگر مثلا پاناسونیک باشد مقصد یک شماره از همان داخلی های پاناسونیک باشد.
لازم به توضیح است که نمی خواهم تماس ورودی از یک پورت گیت وی از طریق یک پورت دیگر کیت وی به داخلی مورد نظر پاناسونیک متصل شود بلکه تماس ورودی به داخلی مورد نظر در پاناسونیک ترانسفر شود؟
ممنون میشوم اگر راهنمایی کنید.
خیر
میتونید با Misc Destinations به ازای داخی ivr تماس رو منتقل کنید ولی روی یک پورت همزمان یک تماس خواهید داشت.
در زمان تماس دو خط اشغال می باشد.
میتونید راهنمایی م کنید مشکل از کجاست؟
یا Inbound route را روی ivr قرار نداده اید و یا صدای ضبط شده با فرمت تعریف شده در سیستم نمی باشد.
در محیط وب میتوانید برای هر کدام از لن های ip مورد نظر را تنظیم کنید. در خط فرمان لینوکس از دستورات ifconfig و یا nmtui برای تنظیمات شبکه میتوانید استفاده نمایید. برای خطوط مخابراتی اعم از سیپ ترانک یا سیپ فون باید دسترسی به شبکه مذکور یعنی ip هم رنج و گیتوی را روی سرور داشته باشید.
تنظیمات IVR روی elastix انجام شده است. ما سه تا خط به voip gateway متصل داریم. با تماس به دو تا از این خطوط IVR پخش می شود ولی برای خط سومی اصلا IVR پخش نمی شود و بوق می زند در حالی که تنها یک Inbound route ساخته شده و تنظیمات برای هر سه تا FXO در Voip gateway یکسان است یعنی یک DID یکسان ست شده است. لطفا راهنمایی کنیید.
در وهله اول از درستی خط مربوطه اطمینان حاصل کنید بعد برای تست تنظیمات یکی از دو خط بدون اشکال را روی پورت 3 قرار دهید.
ممنون از راهمناییتون
این موضوع نیاز به برنامه نویسی دارد تا شماره اپراتور ها قبل از برقراری تماس برای تماس گیرنده پخش شود. جهت مشاوره با واحد فروش تماس بگیرید.
ببخشید من میخواستم برای یک شرکت طوری تنظیم کنم که ابتدا 3 یا 4 تا زنگ(بوق) بخورد و سپس روی منشی تلفنی برود....
ممنون میشم راهنماییم کنید.
برای چنین کاری باید دایال پلن نویسی شود اگر میخواهید به صورت مقطعی مشکلتان را حل کنید می توانید تماس ورودی را به سمت یک داخلی هدایت کنید و بعد برای آن داخلی یک fallow me با تاخیر زمانی مورد نظر ایجاد کنید و مقصد fallow me را به سمت IVR هدایت کنید.
من در قسمت منشی تلفنی الستیکس مسیر داخلی ها رو مشخص کردم که مثلا با گرقتن عدد یک بره به مسیر داخلی اپراتور و...حالا وقتی زنگ میزنم و تلفن میره روی حالت منشی تلفنی با گرفتن شماره های داخلی (عدد 1 و2 و...)هیچ اتفاقی نمیفته و نه تلفن بوق میخوره ونه به داخلی ها وصل میشه .ممنون میشم راهنماییم کنید.
اگر صدای گویای که ساخته اید پخش می شود ولی با شماره گیری عدد 1 داخلی مربوطه زنگ نمی خورد احتمالا داخلی مربوطه رجیستر نیست. اگر کلا نمی توانید شماره داخلی را مستقیم در گویا بگیرید باید گزینه direct dial را فعال کنید.
من تاحالا کار نکردم میخواستم بدانم قابلیت اینکه مثلا یه عددی بعنوان اشتراک بگیره و بعد با دیتای ما مقایسه کنه و باز یه عدد بگیره برای محاسبه و بعدش بهمون شناسه پرداخت بده هم داره یا نه؟
ممنون میشم جدیدترین تکنولوژی تو این زمینه امکانات رو بهم معرفی کنید
بله باید برنامه نویسی بشه. تماس ورودی به سمت agi هدایت میشه و بعد فرایندهای مورد نیاز برنامه نویسی می شود.